Livet är en reduktion med locket på.

Springaren_1-1200x800

 

Jag besökte den mysiga, genuina, vackert slitna och härligt opretentiösa biografen Tellus igår kväll.
Det är många adjektiv i en mening utan att kunna stå för ett enda ett av dem, de får vara kvar där ändå.
Det hör liksom min persona till att tala gott om ideella föreningar som står emot vinstkravens kvävande händer och främjar det lokala kulturskapandet utan att kapitalet får styra vilka uttryck som ska ges plats.

Det är bara den jag är, den jag måste vara. Det bara måste vara så.

Livet är en reduktion med locket på.

Sen smyger sig de där icke revolutionära tankarna på som säger att många ideella föreningar hade mått bra av en välbärgad välgörare som sköt till kapital och fräschade till stället.
Förlåt mig socialismen ty jag har syndat igen.

Det dunkla rummet med sin mossiga inredning och slitna stolar fick oss i en klaustrofobins gärning att byta våra platser från de väl seende längst bak mot mindre
nogräknade en rad nedanför.
Från fria ryggar till svängda ryggrader, försökte jag få en glimt av filmen mellan huvudena av de strikta tyskarna framför oss och att höra något under uppehållet av godispåseprasslet från de flamboyanta engelsmännen bakom oss.

They shall not grow old, en kolorerad dokumentär om första världskriget i regi av Peter Jackson.

Vi var som harar i ingenmansland fast mellan två stridande parter utan att själva kunna välja om vi ville delta eller inte.

Anpassning är livets nyckel.

Vi skuttade metaforiskt fram och tillbaka för att inte tillintetgöras av explosionerna från tyskarnas bakåtvända huvuden till artilleri eller engelsmännens pappers prasslande till kanoner.

Där satt vi i tystnad och funderade över människans förstörande natur.

De äldre männen jag kallat tyskar var utan förståelse för att deras passivt aggressiva vridande i sätena störde oss minst lika mycket, om inte mer, som familjen med elva till trettonåringar och mamma gjorde när de åt sitt godis.

Vi var neutrala på ett sådant sätt bara en svensk kan vara, där vi i smyg i det öppna gjorde små små ställningstaganden för den ena parten utan att väcka för mycket uppmärksamhet hos den andre.
Så att vi när framgångens vindarna vänder snabbt kan svänga kappan efter den och ge den andra parten samma form av behandling fast väldigt mycket mer, så att historien minns oss för vad vi gjorde för segrarna och tillika de som skrivit den.

Jag stirrade tillbaka på dem när de vände på sig, försökte få de att se den större bilden om det positiva i att så unga individer tar till sig av den olycka som drabbade världen för hundra år sedan.
Om de å andra sidan öppnat munnen och fått medhåll från andra i salongen kan ni vara säkra på att även jag vänt mig om för att skuldbelägga ungdomen.

Hur folk nu har mage att vara så småsinta att gnälla över småljud när krigets fasor så som död och misär högljutt blir till sprängstoff på en bioduk tio meter framför dem.

Filmen får av mig fem av sju poäng.

6 reaktioner på ”Livet är en reduktion med locket på.

  1. … och jag tolkar det som filmen om krigets fasor var helt okej vilket du inte riktigt kan säga om fasorna i rummet, om jag nu tolkar det hela rätt 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s